Batterij / opladen

Zijn de batterijen efficiënt ?

FAQs

Welke technologische ontwikkelingen mogen we verwachten op gebied van batterijen in elektrische auto’s?

Er worden verschillende technologische ontwikkelingen verwacht op het gebied van batterijen voor elektrische voertuigen, waaronder:

  • Verbetering van de energiedichtheid: om ervoor te zorgen dat eenzelfde hoeveelheid batterijmateriaal evenveel energie kan opslaan. Gevolg: een grotere en lichtere accu’s en voertuigen.
  • Sneller opladen: er wordt gewerkt aan technologieën om het opladen van een elektrisch voertuig te versnellen.
  • Langere levensduur: door verbeteringen aan de batterijen.
  • Goedkopere productie: door productieprocessen verder te optimaliseren en te standaardiseren. Zo worden elektrische voertuigen voor iedereen betaalbaarder.

Wat is ‘slim laden’?

‘Slim laden’ verwijst naar het proces waarbij de laadsnelheid van het elektrische voertuig wordt afgestemd op het beschikbare vermogen van de laadpaal en/of het elektriciteitsnet. Het doel is vaak om piekbelasting (capaciteitstarief) te vermijden en de belasting op het net te verminderen.

Je elektrische auto opladen wanneer de vraag naar elektriciteit op het net het laagst is – ‘s nachts bijvoorbeeld – stimuleert het gebruik van hernieuwbare energiebronnen. Soms kunnen de batterijen van elektrische voertuigen ook helpen om overbelasting van het net te vermijden, door hun energie op bepaalde momenten terug naar het net te sturen. Er zijn momenteel verschillende technologieën en diensten op de markt die slim laden mogelijk maken.

Waarom spreekt men altijd over een oplaadtijd van 10 tot 80% en niet van 0 tot 100%?

Voor elektrische voertuigen gelden oplaadtijden van 10 tot 80% in plaats van 0 tot 100%. De laatste 20% van de batterij opladen kost namelijk veel meer tijd en energie dan de eerste 80%. Dit komt doordat opladen constant met dezelfde spanning moet gebeuren, ook als de batterij bijna vol is.  

Bovendien kun je best de batterij nooit helemaal leegrijden of volladen. Dat respecteren, verlengt de levensduur aanzienlijk. Er wordt dus vaak gesproken over oplaadtijden van 10 tot 80%, omdat dit een goede balans biedt tussen laadtijd en batterijlevensduur.

Deze laadrichtlijnen zijn echter wel afhankelijk van het type batterij. Zo zou een LFP batterij (of lithium-ijzer-fosfaatbatterij) minder gevoelig zijn voor opladen tot 100%. Sommige fabrikanten raden zelfs aan om deze batterijen af en toe tot 100% op te laden om het BMS (Battery Management System) te kalibreren, zodat het systeem het laadniveau van de batterij zo correct mogelijk kan inschatten.

Wat kan ik doen om de actieradius van mijn elektrische auto te vergroten?

Er zijn verschillende manieren om de van je elektrische auto te vergroten, net zoals bij de andere types voertuigen:

  • Eco-driving: door rustig en anticiperend te rijden verbruik je minder energie, waardoor je de vergroot. Vermijd best hard optrekken en remmen, zodat je de regeneratieve remfunctie van de auto optimaal benut.
  • Verwarmen op de juiste manier: je elektrische auto verwarmen kost veel energie en dat verkleint de van de batterij. Door alleen de stoel- en stuurverwarming te gebruiken in plaats van de airconditioning, verminder je het energieverbruik en spaar je de batterij.
  • Bandenspanning optimaliseren: controleer regelmatig de bandenspanning van je auto. Bij een te lage spanning neemt de rolweerstand toe en verbruik je meer energie.
  • Verminder het gewicht: haal overtollige bagage uit je auto. Hoe zwaarder de wagen, hoe meer energie er nodig is om te rijden en hoe kleiner de .
  • Vermijd hoge snelheden: bij hogere snelheden neemt de luchtweerstand op de wagen toe. Dat leidt tot een hoger energieverbruik en dus een lagere .
  • Maak optimaal gebruik van regeneratief remmen: wanneer je je voet van het gaspedaal haalt, remt de auto vanzelf af. Daarbij maakt de auto gebruik van de energie die vrijkomt. Dit helpt om de te vergroten.
  • Vermijd extreme weersomstandigheden: bij extreem hoge of lage temperaturen gebruikt een elektrische auto meer energie, wat leidt tot een kleiner bereik.

Door deze eenvoudige tips toe te passen, kun je de van je elektrische auto aanzienlijk vergroten.

Wat gebeurt er als de batterij van mijn elektrische auto helemaal leeg is? Is er een ‘reserve’ zoals bij auto's met verbrandingsmotor?

Elektrische auto's hebben doorgaans geen reservebrandstoftank, zoals auto's met verbrandingsmotor. Wel kan je een beroep doen op een 'jump-start'-systeem met externe batterijen, dat de accu weer bijlaadt.

Sommige elektrische auto’s laten ook toe de batterij een beetje op te laden via regeneratief remmen. Zo zetten ze remenergie om in elektrische energie en sturen die naar de batterij.

Met bepaalde elektrische auto’s kan je nog even doorrijden, ook al meldt de boordcomputer dat de batterij leeg is. Maar opgelet: rijd de batterij van een elektrische auto best niet volledig leeg, want dat kan de levensduur verkorten.

Klopt het dat je een elektrische auto ook via inductie kunt opladen?

Ja. De technologie om elektrische voertuigen via inductie op te laden — dus zonder fysieke kabel, via magnetische inductie tussen een oplaadpad en de auto — wordt momenteel onderzocht.

Deze technologie is wel al beschikbaar, maar nog niet ver genoeg ontwikkeld om een massale uitrol bij elektrische voertuigen te rechtvaardigen. Opladen via kabel blijft voorlopig efficiënter.

Kan ik de batterij van mijn elektrische auto vervangen als de capaciteit ervan afneemt?

Ja. Je houdt wel best rekening met de volgende belangrijke punten:

Hoe behoud ik zo lang mogelijk de capaciteit van de batterij van een elektrische auto?

Daarvoor bestaan heel wat mogelijkheden! Volg alvast deze tips:

  • De correcte manier om de batterij te onderhouden is afhankelijk van het type. Informeer hier dus altijd naar bij je verdeler, want het type batterij kan verschillen per voertuig en heeft een grote invloed op het gebruik op lange termijn.
    • Belangrijk voor de meeste batterijen is dat je ze nooit volledig leeg rijdt of vol laadt. Een batterijniveau tussen 20-80% is doorgaans ideaal.
    • Een LFP-batterij (of lithium-ijzer-fosfaatbatterij) zou minder gevoelig zijn voor het opladen tot 100%. Sommige fabrikanten raden zelfs aan om deze batterijen af en toe tot 100% op te laden om het BMS (Battery Management System) te kalibreren, zodat het systeem het laadniveau van de batterij correct kan inschatten.
  • Vermijd extreem hoge en lage temperaturen bij het laden en rijden. De ideale temperatuur ligt tussen 15-25°C.
  • Laad best op met een optimaal laadvermogen (doorgaans is een laadvermogen tussen de 3,3 kW en 7,4 kW ideaal — ga dit echter na voor jouw specifieke voertuig). Te snel of te traag laden kan nadelig zijn voor de capaciteit van de batterij.
  • Gebruik de preconditioning (voorverwarmen/koelen) zo weinig mogelijk om de batterij te sparen.
  • Gebruik zo weinig mogelijk zware apparatuur en accessoires op de batterij.
  • Lijkt de capaciteit van de batterij af te nemen? Laat ze dan best controleren bij een erkend hersteller.

Algemene tip: goed onderhoud en zuinig gebruik kunnen de levensduur van de batterij aanzienlijk verlengen.

Is een laadpaal noodzakelijk om een elektrische auto op te laden? Of is een klassieke stekker voldoende?

Om een elektrisch voertuig op te laden zijn er in principe twee opties:

  • Via een publieke of private laadpaal. Deze laden doorgaans snel op, tot 22 kW of zelfs meer.
  • Via een normaal stopcontact/stekker met lader. Deze laden trager op, tot maximaal 3-7 kW.

Een laadpaal is dus niet noodzakelijk, maar biedt wel een aantal voordelen:

  • Je laadt sneller op dankzij een hoger laadvermogen.
  • Je kunt langer opladen zonder risico op oververhitting van het stopcontact.

Thuisladen via een gewoon stopcontact is doorgaans voldoende om na dagelijkse ritten op te laden.

Bestaat er een universele laadpas waarmee je je elektrische auto overal kunt opladen?

Momenteel bestaat er nog geen uniform (betaal)systeem om elektrische voertuigen op te laden. De laadpaalmarkt is nu nog erg versnipperd, waardoor elk laadpaalnetwerk zijn eigen betaalsysteem en zijn eigen tarieven hanteert.

Is de grootste batterij altijd de beste keuze?

Een grotere batterij zorgt voor een groter bereik, maar dat betekent niet noodzakelijk dat het de beste keuze is. Enkele weetjes:

  • Een te grote batterij is duurder, weegt meer en neemt meer plaats in beslag. Dat extra gewicht zorgt bovendien voor meer slijtage van banden en remmen.
  • Hoe groter de batterij, hoe langer de laadtijd.
  • Niet iedere bestuurder heeft nood aan een extreem groot batterijbereik.
  • Kleinere batterijen zijn vaak voldoende voor dagelijkse verplaatsingen.
  • De balans tussen batterijcapaciteit, gewicht, prestaties en prijs verschilt per automerk.
  • Hoe groter de batterij, hoe meer er gebruikt worden voor de productie.

Algemene tip: stem de keuze voor een batterij af op je gemiddelde dagelijkse rijafstanden en je laadgedrag.