Keuze
Is dit echt een goede keuze ?
FAQs
Wat zijn de verschillende soorten hybride auto's?
Hybride wagens bestaan in heel wat soorten en maten. Dit zijn de meest voorkomende types:
Mild hybride (MHEV of Mild Hybrid Electric Vehicle): dit is een hybride auto waarbij de elektromotor voornamelijk ondersteuning biedt voor de verbrandingsmotor. De elektromotor werkt hier dus nooit autonoom: de benzinemotor blijft het voornaamste aandrijfmechanisme.
Full hybride (HEV of Hybrid Electric Vehicle): dit is een hybride auto waarbij de elektromotor en de verbrandingsmotor elkaar afwisselen als aandrijfmechanisme. De elektromotor wordt gevoed door de batterij, die op haar beurt wordt opgeladen door de verbrandingsmotor en tijdens het remmen. De elektromotor werkt hier alleen bij lage snelheid of tijdens het regeneratief remmen.
Plug-inhybride (PHEV of Plug-in Hybrid Electric Vehicle): in dit type hybride auto zit naast een verbrandingsmotor en een elektromotor ook een oplaadbare batterij. Die kun je opladen via een stekker om zo een beperkt aantal kilometers volledig elektrisch rijden.
Zijn elektrische auto’s krachtiger dan auto’s met een verbrandingsmotor?
Elektrische voertuigen zijn per definitie niet krachtiger dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Maar een elektrische aandrijving heeft wel een aantal voordelen die het voertuig krachtiger kunnen maken.
Dit zijn de belangrijkste voordelen:
- Directe koppeloverbrenging: elektrische motoren hebben een directe koppeloverbrenging. Daardoor hebben ze geen transmissie nodig. Dit zorgt voor een snellere acceleratie en kortere reactietijden.
- Hoog vermogen: Elektrische motoren kunnen een hoog vermogen leveren, waardoor ze performanter kunnen zijn dan verbrandingsmotoren met een vergelijkbaar vermogen.
- Geen vertragingen: elektrische motoren ondervinden geen vertragingen of trage reactietijden zoals verbrandingsmotoren. Daardoor versnellen ze iets vinniger.
Opgelet: niet alle elektrische voertuigen zijn krachtiger dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Het vermogen van een voertuig is afhankelijk van meerdere factoren, zoals de grootte en het type van de motor, de batterijcapaciteit en het algemene ontwerp.
Wees dus altijd alert en voorzichtig wanneer je versnelt met een elektrisch voertuig.
Is het nuttig om een warmtepomp te installeren in een elektrische auto?
Een is een optie die de efficiëntie van de verwarming en de koeling van een elektrisch voertuig kan verbeteren. Ze onttrekt warmte aan de omgevingslucht en gebruikt die om het interieur van het voertuig te verwarmen. Omdat er geen elektrische energie nodig is om deze warmte te genereren, helpt een warmtepomp de levensduur van de batterij van het voertuig te verlengen. Bovendien draagt de warmtepomp van een elektrisch voertuig bij aan de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, omdat het interieur van de wagen niet elektrisch verwarmd moet worden.
Wat zijn de sterke en zwakke punten van elektrische auto’s?
De belangrijkste voordelen van elektrische voertuigen:
- Minder of geen uitstoot van schadelijke stoffen tijdens het gebruik, waardoor ze beter zijn voor het milieu en voor de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden.
- Minder vibraties dan soortgelijke verbrandingsmotoren. Het resultaat: geluidsarm rijgedrag en aangenaam rijcomfort.
- Lager zwaartepunt, wat doorgaans zorgt voor een betere wegligging.
Enkele punten waarop elektrische voertuigen minder goed scoren:
- Hogere aankoopprijs: elektrische voertuigen zijn vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare voertuigen met een verbrandingsmotor. Elektrische wagens zijn wél goedkoper in gebruik, wat de hogere aankoopprijs na een bepaalde tijd kan compenseren.
- Beperkte : elektrische voertuigen hebben momenteel nog een kleinere dan vergelijkbare voertuigen met een verbrandingsmotor.
- Beperkte (en trage) laadmogelijkheden: hoewel er steeds meer laadinfrastructuur bijkomt, kan het soms nog lastig zijn om onderweg een laadpunt te vinden. Bovendien duurt opladen nog altijd langer dan tanken.
- Vinnigere versnelling. Optrekken met een elektrische wagen vraagt dus om extra voorzichtigheid!
- Groter gewicht. Elektrische voertuigen zijn vaak zwaarder dan soortgelijke modellen met een verbrandingsmotor, met negatieve gevolgen:
- Meer slijtage aan banden en remmen, wat de gebruikskosten kan verhogen.
- Slechtere vering en handling en dus een minder goede rijdynamiek.
- Meer belasting van de weginfrastructuur: meer schade aan wegen en bruggen, wat het onderhoud ervan duurder maakt.
- Minder laadvermogen: het extra gewicht van de accu's gaat ten koste van het laadvermogen van elektrische bestel- en vrachtwagens.
Sommige elektrische voertuigen hebben een ‘yoke’-stuur in plaats van het standaardstuur. Is dit toegestaan in België?
Een 'yoke'-stuur heeft geen traditionele cirkelvorm, maar kan bijvoorbeeld plat of rechthoekig zijn.
In België is een specifieke stuurvorm niet wettelijk bepaald. De enige vereiste is dat het voertuig voldoet aan de Europese typegoedkeuring voor het voertuigtype.
Die goedkeuring houdt rekening met de veiligheid en de bediening. Kan de fabrikant aantonen dat aan deze eisen voldaan is? Dan is de vorm van het stuur op zich geen bezwaar.
Wat is het nut van de app die gekoppeld is aan (de meeste) elektrische voertuigen?
Heel wat fabrikanten maken gebruik van een app om de status en de bediening van hun elektrische auto’s op afstand te controleren en te optimaliseren. De volgende opties zijn mogelijk:
- Laadstatus en op afstand controleren.
- Verwarming/koeling op afstand inschakelen om de auto voor vertrek op te warmen/af te koelen.
- Locatie van het voertuig terugvinden.
- Op afstand een laadsessie starten/stoppen, zodat de auto klaar is bij vertrektijd.
- Realtime updates voor nieuwe software en optimalisaties mogelijk maken.
- Probleemanalyse bij storingen vereenvoudigen door gegevens uit te lezen.
- Extra functies, zoals de mogelijkheid om ritprestaties te analyseren.
Deze lijst met opties is geenszins volledig. Het aanbod aan mogelijkheden in de apps is afhankelijk van de fabrikant.