Kosten

Gaat het meer of minder kosten ?

FAQs

Waarom zijn elektrische auto’s zo duur in aankoop?

Er zijn verschillende redenen waarom je vaak meer betaalt voor een elektrische dan voor een benzine- of dieselauto. Enkele belangrijke factoren zijn:

  • Batterijtechnologie: de batterij is een van de belangrijkste componenten van een elektrische auto. Hoewel de kosten van batterijen de afgelopen jaren sterk zijn gedaald, blijft de productiekost hoog en wegen ze door in de totale kostprijs van een elektrische auto.
  • Schaalvoordeel: de productie van elektrische auto's is nog steeds relatief beperkt in vergelijking met die van auto's met een verbrandingsmotor. Hierdoor is er minder schaalvoordeel, waardoor de productiekosten per voertuig hoger zijn.

Hoeveel kost het om een elektrisch voertuig op te laden?

De kosten van een oplaadbeurt variëren in België afhankelijk van factoren zoals de elektriciteitsleverancier en het type laadpaal dat je gebruikt.

De voordeligste manier van opladen is thuis of ‘langzaam’ op straat opladen. Snelladers zijn over het algemeen duurder.

Zijn de onderhoudskosten hetzelfde als voor een auto met verbrandingsmotor?

De onderhoudskosten van elektrische voertuigen zijn doorgaans lager dan die van voertuigen met verbrandingsmotor. Dit zijn de belangrijkste redenen:

  • Elektromotoren hebben veel minder bewegende delen dan verbrandingsmotoren en zijn dus minder onderhevig aan schade.
  • Elektrische auto's hebben geen distributieriem of -ketting, die vaak een belangrijke onderhoudskostenpost zijn bij benzine- en dieselmotoren.
  • Elektrische auto's hebben geen lucht- of oliefilter, brandstofinjectoren of uitlaatkleppen die onderhouden of vervangen moeten worden.
  • Onderhoud van het remsysteem is minder vaak nodig bij elektrische auto’s omdat ze regeneratief remmen.
  • Accu's in elektrische voertuigen hebben een lange levensduur, ongeveer 8 tot 10 jaar. Na die periode zijn de vervangingskosten wel hoger.

Omdat een elektrisch voertuig doorgaans meer weegt dan een vergelijkbaar model met een verbrandingsmotor, verslijten de banden meestal sneller.

Kan ik een elektrische auto gemakkelijk doorverkopen?

Elektrische voertuigen kan je soms moeilijker doorverkopen dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dit zijn de belangrijkste redenen:

  • De hogere aankoopprijs van elektrische voertuigen betekent dat kopers voorzichtiger zijn. Daardoor hebben elektrische auto’s doorgaans een lagere restwaarde.
  • Voor elektrische auto’s is de tweedhandsmarkt eerder beperkt, in vergelijking met voertuigen met een verbrandingsmotor. Dit kan de doorverkoop bemoeilijken.
  • De accu moet na ongeveer 8 tot 10 jaar vaak worden vervangen. Dit zorgt vaak voor twijfel bij kopers van een tweedehands elektrisch voertuig.

Zowel de vraag als het aanbod aan tweedehands elektrische auto’s tonen wel een stijgende trend.

De populariteit van tweedehands elektrische auto’s zal wellicht nog toenemen. Bijvoorbeeld omdat het aantal lage-emissiezones toeneemt, zouden voertuigen met een verbrandingsmotor steeds minder aantrekkelijk worden.

Wordt de aankoop van een elektrische wagen in België financieel gestimuleerd?

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer is niet bevoegd om vragen over deze materie te beantwoorden.

Voor vragen over financiering, belastingen en dergelijke verwijzen we je graag door naar onze collega’s van de Federale Overheidsdienst Financiën (die bevoegd is voor onder andere de personenbelasting, de vennootschapsbelasting, de belasting over de toegevoegde waarde of btw) of de diensten van de Gewesten (die bevoegd zijn voor onder andere de onroerende voorheffing, de verkeersbelasting en de erfbelasting):

FOD Financiën:  https://financien.belgium.be/nl

Vlaams Gewest: https://www.vlaanderen.be/belasting-op-de-inverkeerstelling

Waals Gewest: https://www.wallonie.be/sites/default/files/2019-05/baremes_taxe_de_mise_en_circulation.pdf

Brussel Hoofdstedelijk Gewest : https://fiscaliteit.brussels/verkeersbelastingen

Waarom is er in België geen financiële steun voor de aankoop van een elektrische wagen?

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer is niet bevoegd om vragen over deze materie te beantwoorden.

Voor vragen over financiering, belastingen en dergelijke verwijzen we je graag door naar onze collega’s van de Federale Overheidsdienst Financiën (die bevoegd is voor onder andere de personenbelasting, de vennootschapsbelasting, de belasting over de toegevoegde waarde of btw) of de diensten van de Gewesten (die bevoegd zijn voor onder andere de onroerende voorheffing, de verkeersbelasting en de erfbelasting):

FOD Financiën:  https://financien.belgium.be/nl

Vlaams Gewest: https://www.vlaanderen.be/belasting-op-de-inverkeerstelling

Waals Gewest: https://www.wallonie.be/sites/default/files/2019-05/baremes_taxe_de_mise_en_circulation.pdf

Brussel Hoofdstedelijk Gewest : https://fiscaliteit.brussels/verkeersbelastingen

Wat is de belasting op inverkeerstelling (BIV) voor een elektrische auto?

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer is niet bevoegd om vragen over deze materie te beantwoorden.

Voor vragen over de belasting op inverkeerstelling verwijzen we je graag door naar onze collega’s bij de diensten van de Gewesten:

Vlaams Gewest: https://www.vlaanderen.be/belasting-op-de-inverkeerstelling

Waals Gewest: https://www.wallonie.be/sites/default/files/2019-05/baremes_taxe_de_mise_en_circulation.pdf

Brussel Hoofdstedelijk Gewest : https://fiscaliteit.brussels/verkeersbelastingen

Hoeveel wegenbelasting betaal je voor een elektrische auto?

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer is niet bevoegd om vragen over deze materie te beantwoorden.

Voor vragen over de wegenbelasting verwijzen we je graag door naar onze collega’s van de diensten van de Gewesten:

Vlaams Gewest: https://www.vlaanderen.be/belasting-op-de-inverkeerstelling

Waals Gewest: https://www.wallonie.be/sites/default/files/2019-05/baremes_taxe_de_mise_en_circulation.pdf

Brussel Hoofdstedelijk Gewest : https://fiscaliteit.brussels/verkeersbelastingen