Milieu

Is het echt beter voor het milieu ?

FAQs

Is een elektrische auto echt beter voor het milieu?

Of een elektrische auto beter is voor het milieu, hangt af van verschillende factoren:

  • Uitstoot tijdens gebruik: tijdens het rijden stoten elektrische auto’s weinig tot geen schadelijke uitlaatgassen uit. Dit is beter voor de luchtkwaliteit, zeker in stedelijke omgevingen.
  • Uitstoot tijdens productie: de productie van batterijen voor elektrische auto's is relatief vervuilend. Dat heft de lagere emissie tijdens het rijden gedeeltelijk op.
  • Elektriciteitsmix: als de elektriciteit die een elektrische auto gebruikt grotendeels van hernieuwbare bronnen komt, zijn de voordelen groter voor het milieu. Wanneer die mix een groot deel niet-hernieuwbare energie bevat, vervalt het milieuvoordeel.
  • Levensduur van de accu: de milieu-impact van accu's neemt af naarmate ze langer meegaan. Accu's met een langere levensduur zijn dus beter voor het milieu.
  • Recyclage: elektrische auto's zijn nu nog moeilijker te recycleren dan benzine- en dieselauto's. Een beter recyclagebeleid kan helpen om dit in de toekomst te verbeteren.

Conclusie: algemeen beschouwd is een elektrische auto beter voor het milieu vanwege zijn lagere uitstoot tijdens het gebruik. Andere factoren zoals de productie van accu's en elektriciteitsmix maken dat het verschil soms beperkt is.

Wil je er meer over weten? De diensten van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu en de gewesten, die in deze materie bevoegd zijn, geven je graag meer gedetailleerde informatie.

Welke zeldzame aardmetalen zijn er aanwezig in elektrische auto’s en hun batterijen?

Elektrische voertuigen en hun batterijen bevatten verschillende . De belangrijkste zijn neodymium, praseodymium, dysprosium, terbium en lanthanum.

Neodymium en praseodymium vind je in de permanente magneten van sommige elektromotoren, terwijl dysprosium en terbium dienen om de magnetische eigenschappen te verbeteren. Lanthanium of lantaan wordt onder andere gebruikt in de batterijen van hybride elektrische voertuigen.

Kobalt, dat in principe geen zeldzaam aardmetaal is, wordt ook vaak gebruikt in de batterijen van elektrische voertuigen. De kobaltmijnindustrie in onder andere de Democratische Republiek Congo (DRC) wordt sterk in verband gebracht met tal van ethische en ecologische problemen. Zo is er de wijdverspreide kinderarbeid, waarbij kinderen gedwongen worden om in gevaarlijke en uitbuitende omstandigheden in de mijnen te werken. Bovendien gaan de mijnbouwactiviteiten gepaard met ontbossing en vervuiling, wat het milieu in de regio’s behoorlijk aantast.

De samenstelling van de batterijen in elektrische auto’s en de die erin verwerkt zijn is afhankelijk van het type batterij, de producent en nog andere factoren.

Bevat een elektrische auto meer zeldzame aardmetalen dan een voertuig met verbrandingsmotor?

Elektrische voertuigen bevatten over het algemeen meer dan voertuigen met een verbrandingsmotor. De voornaamste reden is het gebruik van bepaalde componenten in de elektrische aandrijflijn en batterijen van elektrische auto’s. Zo bevatten de permanente magneten, die essentieel zijn voor elektromotoren in elektrische voertuigen, heel wat .

De hoeveelheid in elektrische voertuigen varieert naargelang het model, de fabrikant en de technologie (voor de productie van lithium-ionbatterijen zijn bijvoorbeeld meer zeldzame aardmetalen nodig dan voor loodaccu's).

De aanwezigheid van die zeldzame metalen brengt een aantal nadelen met zich mee:

  • winnen is milieubelastend en gaat gepaard met de uitstoot van schadelijke stoffen. Dat maakt de productie van elektrische voertuigen minder milieuvriendelijk.
  • Sommige zijn maar beperkt beschikbaar. De groeiende vraag naar elektrische voertuigen kan op termijn leiden tot schaarste en prijsstijgingen. Daarom wordt recyclage van uit elektrische voertuigen aan het einde van hun levensduur steeds belangrijker.
  • Recyclage van uit elektrische voertuigen is momenteel nog erg moeilijk en duur.
  • Illegale en onethische mijnbouw van komt nog steeds voor in sommige landen. Dit leidt tot schending van mensenrechten en milieuschade.

Er wordt gewerkt aan alternatieven zoals permanente magneten zonder , of recyclage van restwarmte uit de aandrijflijn.

Innovatie en een goed beheer van de grondstoffenvoorraad zijn dus cruciaal om de milieuimpact van elektrische voertuigen zo beperkt mogelijk te houden.

Wat gebeurt er met een elektrische auto en de accu's aan het einde van hun levensduur?

Aan het einde van de levensduur van een elektrisch voertuig worden de accu’s gerecycleerd of hergebruikt. Oude batterijen die niet meer geschikt zijn voor voertuigen krijgen almaar vaker een tweede leven als stationaire opslagsystemen voor hernieuwbare energie of voor het elektriciteitsnet (bijvoorbeeld als thuisbatterij).

Er wordt ook gewerkt aan methoden om de materialen in batterijen op een duurzame en efficiënte manier te hergebruiken. Producenten zijn verplicht om de accu's van afgeschreven elektrische voertuigen in te leveren voor recyclage, zodat ze niet op de vuilnisbelt terechtkomen.

Is de elektrische auto een overgangsoplossing naar waterstof(aandrijving)?

Momenteel zijn zowel elektrische wagens als waterstofauto's onderdeel van de transitie naar schonere motortypes. We verwachten dat beide technologieën een rol zullen spelen in de toekomst, maar met de volgende nuances:

  • Elektrische auto's zijn vandaag al commercieel beschikbaar en goedkoper in aankoop dan auto’s op waterstof.
  • De laadinfrastructuur voor elektriciteit is momenteel makkelijker en goedkoper uit te rollen dan waterstoftankstations.
  • Voor personenvervoer op korte/middellange afstand zijn elektrische voertuigen efficiënter dan wagens op waterstof.
  • Waterstof is beter geschikt voor zwaardere voertuigen met een groter bereik.
  • Het is momenteel efficiënter om de geproduceerde groene stroom direct te gebruiken in plaats van ze om te zetten in waterstof.
  • Waterstof wordt veelvuldig gebruikt in de industrie en de CO2-neutrale productie ervan is momenteel nog beperkt.

Hoe verhouden e-fuels, waterstof- en elektrische voertuigen zich tot elkaar?

E-fuels of elektrobrandstoffen zijn synthetische brandstoffen die bestaan uit waterstof en CO2. De chemische samenstelling ervan kan vergelijkbaar zijn met die van diesel of benzine. Dat maakt e-fuels geschikt voor voertuigen met een verbrandingsmotor.

Omdat de conversie van stroom naar ‘rij-energie’ het efficiëntst is bij elektrische auto’s, bieden zij het beste rendement en zijn ze het minst belastend voor het milieu. Zowel bij waterstof als bij e-fuels is er momenteel nog conversieverlies tijdens de productie.

Zijn elektrische auto's beter voor de luchtkwaliteit?

Volgens het TERM-rapport (Transport and Environment Reporting Mechanism) van EMA zijn elektrische auto's op het gebied van technologie momenteel een betere keuze dan benzine en diesel. Zelfs met de huidige elektriciteitsmix in Europa biedt elektrisch rijden heel wat voordelen, die alleen maar zullen groeien naarmate Europa meer inzet op duurzame energie.

De recyclagefase is een belangrijke uitdaging voor elektrische auto’s. Ze bevatten veel metalen en andere essentiële grondstoffen, waarvan de verwerking enorm veel energie vergt en soms gepaard gaat met de uitstoot van giftige stoffen.

Wat zal de impact zijn van de ontwikkeling van elektrische auto's op de jobmarkt?

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer is niet bevoegd om vragen over deze materie te beantwoorden. Voor vragen over de werkgelegenheid en de arbeidsmarkt verwijzen we je graag door naar onze collega’s van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

Voor meer informatie over de cijfers kan je de volgende studies raadplegen:

Speelt de uitstoot van de batterijproductie mee in de vergelijking van de CO2-footprint van voertuigen?

Jazeker. De CO2-footprint van een product bereken je aan de hand van de uitstoot van broeikasgassen vanaf de winning van de grondstoffen tot het einde van de levensduur. Dat geldt evengoed voor auto’s.

Behalve de uitstoot van broeikasgassen tijdens het gebruik, spelen dus ook de uitstoot van broeikasgassen upstream (productie van het voertuig en eventueel de batterij, productie van elektriciteit om de auto aan te drijven, levering van elektriciteit of brandstof ...) en downstream (verwerking van het voertuig aan het einde van de levensduur, recyclage van de batterij ...) een belangijke rol.

Uiterlijk eind 2025 moet de Europese Commissie een rapport publiceren met daarin een methode om emissies gedurende de hele levenscyclus van auto’s te evalueren.